fredag, februari 22, 2008

C som i...

Café

När jag flyttade hemifrån som 19-åring fick jag plötsligt upp ögonen för caféerna. Som uppvuxen på landet, nästan utan caféer att prata om, och definitivt utan cafékultur ("kaffet kan man väl brygga hemmavid") var det plötsligt jätteroligt att sitta på café och dricka, äta, prata och titta på folk. Till en början var väl inte ett bra kaffe så högprioriterat heller, det var mer grejen att sitta på café. När jag flyttade till Lund för 10 år sedan fick jag första gången caffe latte i glas, och det kändes jättetrendigt :) Dessutom smakade kaffet godare än på tantcaféerna hemma i Finland.

Har alltid också gillat att sitta ensam på café, sitta med mina egna funderingar, lika mycket som att dela stunden med vänner. Som arbetslös småbarnsförälder är det ju inte så tätt springande på caféer nuförtiden, men när jag är i Malmö besöker jag gärna Lilla kafferosteriet där man får välja vilken kaffeböna och vilken rostning man vill ha. Har blivit mer kräsen vad gäller kvaliteten på själva kaffet, samtidigt som ju caféet som sådant måste vara mysigt!

Nu är det ju också väldigt aktuellt med stick-café, med det nya stickgänget som börjat träffas här i Lund. Och det är väl ett perfekt sätt att kombinera två trevliga företeelser, stickning och caféliv!

Dessutom väljer jag gärna en bit god Choklad till kaffet också! (kunde inte låta bli, velade nämligen länge mellan att skriva om mitt chokladförhållande eller caféer...)

Inga kommentarer: