söndag, oktober 05, 2008

Hemslöjd och kanelbullar

Nu pågår Mötesplats: HemslöjdKulturen i Lund. Massvis med föreläsningar om slöjd för betalande deltagare och även en massa skojigt för "vanliga" besökare. Arrangör är förutom Kulturen Skånes hemslöjdsförbund.
Sms-broderi och blogghörna
Jag har hört talas om sms-broderi tidigare, men igår var första gången jag såg fenomenet och Åsa (i lila på bilden) och Kristina från Misplay live. Man får skicka ett sms, som sedan maskinbroderas (om man inte vill brodera för hand!) och sys ihop till ett stort lapptäcke. Och helt nya samtal föds. Tycker att projektet Stitching togehter är helt genialt och jätteroligt!
I blogghörnan stod ingen mindre än Queen Mudd (i bakgrunden på bilden, i fin grön sjal!) och visade hur man kan ta med sig sin slöjd ut i den digitala gemenskapen genom att blogga.

Dessutom fanns både Hemslöjdsbutiken och Nimt samt olika slöjdare på plats och visade upp sig. Idag fortsätter temahelgen med bl.a. slöjdloppis. Hade det inte stormat och regnat hade jag nog gått dit idag också...

Kanelbullsväder
Idag är det som sagt riktigt höstruskigt ute, och jag passar på att stanna inne hela dagen och äta kanelbullar, som vi bakade igår, Kanelbullens dag till ära. Det bakas mycket bröd och kakor i det här huset, men mycket sällan just kanelbullar, så det var riktigt roligt!

Dessutom ska jag sticka vidare på socktoberfestsockorna till maken. Hittills är vi 22 personer som är med och stickar sockor i oktober, roligt!

Och behöver jag pausa från stickandet så kan jag bläddra i mina nya tidningar Interweave Felt och Debbie Bliss knitting magazine (båda köpta på Press stop) - och äta lite mera kanelbullar.

Så det här blir nog en riktigt mysig ruggväderssöndag iallafall. Och fryser jag är det ju bara att klä sig i lite mera ull!

5 kommentarer:

teresa sa...

Just önskar jag att jag var i Lund..

Sillen stickar sa...

Tack för garnaffärstipset ;)
/Cilla

Kristina sa...

Det låter som om ni hade det bra i Lund i dagarna. Kanelbullarna frestar också!

Anonym sa...

Vad glad jag blev när jag hittade en skånsk stickblogg! Underbara bilder på dina alster. Länkar dig från min blogg och hoppas det är OK.

Anonym sa...

Så kul!!!! Då ses vi där på söndag.