söndag, november 18, 2007

Varma händer

Mina händer är ofta kalla, och har jag inte vantar på mig ute så blir jag dessutom narig och torr och då blir det inte snäll hantering av alla fina garner jag vill sitta och pyssla med på kvällen. I höst har jag iallafall virkat nya vantar i Schachenmayrs Alpaka Fashion.

De petrolfärgade är mina. När de var klara tyckte maken att de var så snygga så han beställde ett par till sig också, och han som brukar slarva med att använda vantar gillar sina vinröda värmare!

Vantarna är virkade uppifrån med fasta maskor i bakre maskbågen med virknål 3,5 mm. Gillar att börja uppifrån när jag gör egna mönster, för jag planerar inte allt färdigt i förväg utan löser saker under arbetets gång. Till de blå gick det åt på centimetern två nystan, och de är lite utsvängda nertill. Till herrmodellen gick det åt även lite på ett tredje nystan, och de är helt raka vid handleden.
Från början hade jag tänkt att jag skulle brodera på eller på annat sätt dekorera mina vantar också, men nu har jag ju börjat använda dem, så vi får väl se om det bli nåt pyntat...

5 kommentarer:

Anonym sa...

De blev jättefina! Du kanske ska komma upp hit till Norrland och ha virkkurs? :)

Marias garnhändelser sa...

Snygga virkade vantar!
Hälsa mannen när han kommer hem med sin påse:-)

Annelie sa...

Jättesnygga vantar!

Eva i Halmstad sa...

Jättefina vantar, Eva.

PetraO sa...

Oj, vilka fina vantar och härliga färger. Det var första gången jag kikade in på din blogg och jag återkommer absolut!
/ Petra