torsdag, december 13, 2007

Fjärde gången gillt

Några kvällar nu har jag tampats med min julklappssjal, för att få en snygg kant som avslutning på den. Själv gillar jag ju stickade eller virkade spetskanter, men mamma som ska få den föredrar en enklare stil. Sjalen är stickad från nacken och ner, och först testade jag att sticka några varv rätstickning och sen maska av vanligt men löst. Blev alldeles för spänt och stramt. Drar upp och suckar lite. Nytt försök med att maska av med några extra maskor emellanåt. Blev för hårt det också. Börjar bli lite svettigt och irriterande nu. Trots att jag kan vara slarvig och lat i andra avseenden i livet, så är jag ibland lite pedantisk när det gäller stickning. Jag gör hellre om upprepade (haha) gånger för att jag ska bli nöjd. Nå, jag insåg att jag måste ta till nån annan metod än vanlig avmaskning, och virkade avslutningen istället med små picotpluppar. Men nu blev det för slattrigt och fult. Vid det här laget har jag lagt mycket tid på att sticka och repa upp kanten och både tålamodet och garnmetrarna som återstår börjar vara rejält slitna. Slutligen, sent igår kväll testade jag att helt enkelt sticka en smal rätstickad kant längs nederkanten, och nu blir jag nöjd, såhär ska det vara! Så här långt har jag hunnit hittills. Nu måste jag sluta blogga för idag, och ni förstås säkert varför!

Ursäkta den brutala färgen, förresten, men det är hopplöst att fota bra med min kamera och den här årstiden. På både vit och grå botten så försvann garnet helt och hållet, så det här var det bästa jag lyckas presentera idag.

2 kommentarer:

LenaL sa...

Visst blir man frustrerad ibland! Men det här ser ju jättefint ut, kan inte bli bättre! Den bara måste din mamma bli nöjd med.
Lycka till med sluttampen!

Anonym sa...

Mycket snyggt! Känner igen frustrationen - min provlapp till Spring Shawl Surpirice fick jag ju göra om 4 gånger....