söndag, februari 03, 2008

Hysterisk virkning hos Helylle

Nu är jag äntligen här för att rapportera från gårdagens härliga, hysteriska virkningsdag i Kristianstad.

Det var alltså Helylle-butiken och Kristianstadsmaskan, lokalförening i Sticka! som arrangerade denna dag för skånska medlemmar. Virkning var det som stod i fokus denna dag och vi som var med virkade muddar från boken Virka muddar, eller flerfärgsvirkade påsar i olika varianter. Längst in i hörnet med vit sjal sitter Eva som driver Helyllebutiken.

Det var första gången jag besökte Helylle (förutom på nätet), och det var fantastiskt inspirerande att gå omkring bland garnhyllorna och känna och titta på färger och fundera på färgkombinationer. Jag blev totalt förälskad i de virkade påsarna och kände mig faktiskt lätt hysterisk där jag gick omkring med än den ena, än den andra färgkombinationen i min famn. Total beslutsångest, men föll som ni såg redan igår för en riktig färgchock av Raumas 3-trådiga ullgarn, som för övrigt var jättemysigt att virka med!

Andra virkade muddar, och vi kunde beundra de muddar som Queen mudd-Kristina hade virkat ur muddboken, så fint att få se dem uppvirkade, det sätter igång inspirationen ännu mer än "bara" boken.
Här sitter hon och virkar på en påse, och det är även hon som har gjort mönstrena till de flesta påsarna på bilden.

Den påsen som jag valde att börja virka är den som på bilden ovan är vit med ljusblå och mörkblå mönster av åttauddig stjärna och prickar, men förstås i helt andra färger. Och hysterin satt i när jag kom hem på kvällen, jag kunde bara inte sluta virka, så innan dagen var slut såg min påse såhär ut. Bara lite kvar nu.

Stjärnmönstret syns inte så jättetydligt i de här färgerna, men jag tycker det blir rätt fint ändå. Och jag måste definivt experimentera mer med färger och virkning - en känsla som ger högsta betyg för dagen!

Fast jag har en konstig ovana när jag sitter och virkar. Eftersom jag är mer koncentrerad när jag virkar än när jag stickar, så sitter jag av nån anledning och spänner ut underkäken. Helt sjukt, och dessutom blir jag helt stel i käken efter en stund. Och efter denhär helgen har jag tydlig virkkäke... Men det kan jag leva med när jag har haft såhär roligt, faktiskt!

1 kommentar:

Anna sa...

Hej

Vilken underbar affär nu vet jag vart jag måste göra ett stopp om jag har vägarna förbi.

Virkning är hett, tycker det är fler och fler som upptäcker virkningen. Det är ju underbart. Vilken härlig påse och boken virka muddar måste man jag spana in.

Ha det gott/ Anna