söndag, mars 09, 2008

E som i...

Eva Dahlgren

Det började nog med En blekt blondins hjärta 1991. Då drabbades jag totalt av hennes texter och musik. I den ordnigen. Men mest i kombination. Och sen dess har hennes musik alltid funnits hos mig, alltid varit ett slags stöd, alltid gjort mig lugn. Snart skaffade jag alla hennes tidigare skivor också, och de nya så fort de kom, och kan fortfarande bara lyssna och lyssna. Tycks aldrig tröttna! Jag känner en sån kraft och närhet till livet - vad det egentligen handlar om - i hennes texter.

Det känns som att jag bara kommer låta banal om jag berättar om hur viktiga hennes texter varit för mig... men tycker att hennes musik är vacker, modig och känslig på samma gång. Och viktig! Hon sätter ord på det som är viktigt, t.ex. från skivan Snö från 2005 finns följande rader i låten "bob hund":

Så många dagar nätter veckor går
när jag bara följer spår
så många dagar som jag struntar i
att varenda liten sak jag gör
till slut blir mitt liv


Borde man tänka på varje dag när man går omkring och är irriterad över struntsaker.
Från samma skiva (ja, det är den jag lyssnar på mest just nu) i låten "väntar mig brunt":

jag vill vara
ung men inte oerfaren
vild men inte farligt galen
fri med en välkänd himmel
att sväva i


Istället så.

Läs mer på Eva Dahlgrens officiella hemsida.
Bilden är därifrån och fotad av Mikael Jansson.


Alternativt E-ord:
Jag vill också lite såhär vid sidan om ta upp ensamhet. För mig är det livsviktigt att då och då få min dos av ensamhet för att jag inte ska bli knäpp och uthärdlig för mig själv och min omgivning. Jag tror att många är rädda för att vara ensamma, men jag tror det är helt grundläggande för resten av livet att man ska trivas att vara ensam med sig själv. Hur tänker ni om ensamhet?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ensam kan vara ett väldigt laddat ord för en del människor.
För mig är ensamheten jätte-viktig. Fast jag kallar det inte för ensamhet..för mig är det "egen tid" eller "egotid".
Den måste jag bara ha...
För att kunna trivas med andra människor och ha dem runt omkring sig..så bör man trivas med sig själv och sitt eget sällskap.
Det är min åsikt... :-)

Anonym sa...

Jag tror att ensamhet är bra om den är självvald. Annars kan den vara förgörande. Jag behöver mer ensamtid än vad jag egentligen vill erkänna. Tror jag.

Fint om Eva också.

Anonym sa...

Jag blev tokig när maken var sjukskriven och alltid hemma, sen började jobba och då bara på dagtid. Äntligen är han tillbaka på sitt schema och jag får egna ensamma kvällar hemma. Jag gör inget särskilt, men jag måste ha dem för att må bra och stå ut med mej!

Unknown sa...

Kul att någon annan också får livslust av Eva, jag såg henne på cirkus nu i februari och hon var helt briljant. Hennes texter är så fantastiska/// Eldstickan