torsdag, juni 26, 2008

Beslutsångest!

Jag är nästan, nästan färdig med mina majsockor i sockklubben, och då blir det klart vilket som blir julimönstret: Pomatomus från Knitty.

Kul, de är så fina! Faktum är att jag stickat dem för kanske 2 år sedan, men eftersom garnet var alldeles för spräckligt tappade jag sugen, jag tyckte att mönstret inte kom till sin rätt med just det garnet. Men nu så! Egentligen ser jag framför mig de här sockorna i turkost, allt från galet knalligt turkost till mer svalt ljusturkos.

Men detta är vad som finns i garnlagret. Saken är bara den att jag inte alls kan bestämma mig för vilken färg som blir bäst (i brist på turkost sockgarn)...

Grönblå - ganska mörk, kanske lite djuphavsfärgad?
Ljusrosa - lite för gulligt?
Limegrön - cool färg som väntar på "rätt" sockprojekt, frågan är bara om Pomatomusarna är det?
Cerise - en färg jag har mycket detaljer i till min i övrigt svartdominerade garderob, och kunde således användas i höstskorna utan att sticka ut helt galet.
Blå - gillar den här skarpblåa klara färgen. Men är det rätt val?

Hjälp!

Förresten, finns det nån som har stickat Pomatomusarna så att de blir symmetriska? Jag vet inte om jag kan leva med att ha mönstret åt samma håll på båda fötterna... Såg en på Ravelry som hade stickat den andra från tån och uppåt för att åstadkomma symmetrin, men det vill jag inte göra. Hjälp, igen!

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag tror att Pomatomus skulle funka alldeles utmärkt i det cerisa eller limegröna garnet. Jag tycker att knalliga färger passar till det mönstret. Vet itne ritkigt varför...

Jag påbörjade en Laminaria igår... Kunde inte sluta tänka på hur härlig din är och bestämde mig för att köra på med ett sockgarn jag hade hemma.

Anonym sa...

Jag röstar på knalliga blå pomatomusar. Tror de skulle bli coola.

doktoranden sa...

Jag är väldigt förtjust i det limegröna garnet och skulle nog har valt det. Fast å andra sidan - de knalliga färgerna ceris och knallblå gör sig oxå fint.