lördag, augusti 16, 2008

En utflykt till!

Äntligen var det dags att besöka Kunsthåndværkermarkedet i Köpenhamn, så jag och Linda satte oss på tåget för en heldag med konsthantverk och garnshopping.

Vilken marknad!
Det här var första, med definitivt inte sista gången, jag besöker den. 130 utställare, och det var mycket hög kvalitet på allt, även om alla stilar inte var i min smak. Mina två favoriter för dagen var båda keramiker, Jeanette Hiiri och Henriette Duckert - fantastiskt fina och roliga saker hade de båda två. Slutligen fick en liten taggskål av Henriette följa med hem, den tilltalade mig starkt. Fin och elegant och galen på samma gång, men taggig om man inte är försiktig. Kanske kände jag igen mig där på nåt vis!?

Det var mest keramiker och smyckeformgivare som fanns på plats, men även en del textilt. Och här ser ni mig titta på ringar i det som vi utsåg till den roligaste montern.



Viktiga kalorier
Naturligtvis måste man vara noga med återhämtningspauser när man går runt och får så många syn- och känslointryck.

Lyckligtvis hade vi likadana och samtidiga behov av kaffe och sötsaker, och danska wienerbröd får man ju inte missa när man är i Köpenhamn.

Dagens garnskörd
Lite garnshopping hann vi förstås med också, och de här småsakerna är vad jag fick med mig hem den här gången. Från Uldstedet blev det garn till snigelvantar, hoppas bara att Dalegarns Babyull inte blir för tjockt bara. Hade lite färgvalsångest där ett tag, men jag är nöjd med det slutliga beslutet. Där köpte jag också ett nystan hemligt garn som ska bli muddar.

Det var första gången vi besökte Bette Design. Där blev det några nystan Arwetta sockgarn som ville följa med, jag är nämligen svag för en viss slags bruna nyanser och den här var sådär fint lilabrun.

Framme vid Sommerfuglen var vi tyvärr lite för trötta för att orka med shoppandet sådär som man skulle vilja, men där är ju alltid trevligt ändå, och ett djuprött nystan Debbie Bliss Baby cashmerino och några ovala pärlemorknappar kunde jag inte vara utan.

Det enda som störde under dagen var att min kamera, som har bråkat till och från under hela sommaren, plötsligt var på sitt allra sämsta humör. Så några av bilderna här har jag fått låna av Linda.

Vi hade iallafall en underbar dag i Köpenhamn och det var ett stort nöje att gå runt med någon som har precis samma intressen, som förstod precis fraser som "jag ska bara titta på färgerna i det där garnet en gång till" och sånt.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Sjutton också att jag var tvungen att jobba. Jag hade gärna följt med.... Ni verkar ha haft det jättemysigt!
Kerstin

Anna sa...

Jag kan inte mer än att hålla med Kerstin! Ni verkar ha haft en mysig dag och attans för att jag var tvungen att jobba...