torsdag, augusti 14, 2008

Gör en utflykt!

Det går en buss mellan Lund och Trelleborg varje timme. Resan tar bara en timme.

Jag bor i Lund men har bara passerat Trelleborg på väg mot Tyskland. Så dumt!

Igår gjorde jag iallafall en utflykt med Trelleborg som mål, för att se utställningen "TexTile" på Axel Ebbes konsthall.


Utställningen innehöll textil och keramik, och ibland visste man inte riktigt vilket som var vad - allt från stickade "kakelplattor" till kuddar som inte var det minsta mjuka...

Temat var väldigt kreativt och roligt, och de 4 keramikerna och 4 textilkonstnärerna som gjort utställningen har verkligen låtit sig inspireras av varandras element.


Min favorit bland de 8 blev nog keramikern Christina Giorgi, som här har sammanfört ull och keramik i en och samma tavla, visst ser keramiken mjuk ut! Och hennes knappar och veckade remsor i keramik var jättefina där de låg på hög.


Läs mer om utställningen hos Lokaltidningen eller Trelleborgs allehanda.







Leka turist

Dessutom får man ju turista lite, när man är i en stad där man inte är van att vara, trots att den inte alls ligger långt borta. Jag hade en fin shoppingtur (nej, inget stickrelaterat) och flanerade runt i stan där jag såg den här roliga statyn.

Dessutom blev jag väldigt nostalgisk när jag gick igenom stadsparken. Där fanns nämligen ett par svarta svanar. De är så vackra, och sådana bodde också i en park i Malmö de första åren jag bodde där.

För att pigga upp dig lite, om du har en dag eller en halv till ditt förfogande
- gör en utflykt!

Och om ni bor i Skåne, åk till Trelleborg, "TexTile" pågår till den 7 september!

2 kommentarer:

Anna sa...

Vilken härlig utställning, det gillar jag. Att man använder material olika och att få fram en känsla. Kul att se bilderna.

Ha det gott.
/Anna

miaring sa...

Tack för uppmaningen!