lördag, oktober 11, 2008

Konsumtionshysteri

Det är roligt att shoppa. Det är lätt att shoppa. Bor man inte i en stad med shoppingutbud så finns ju ändå allt du kan önska på internet, bara ett enkelt klick bort. Jag gillar att shoppa – inte minst garner! – och skulle jag ha mera pengar än vad jag har skulle jag förmodligen köpa mer. Det råder ju nån slags konsumtionskultur över oss idag. Eller konsumtionshysteri...

Min goda vän M har reagerat över all hysterisk konsumtion och utmanar alla att ha en köpfri månad. Då får man förstås köpa mat och annat nödvändigt, men inte mer.

Jag är med! Det är nog bara nyttigt att reflektera lite över sitt konsumtionsbeteende ibland. Nu har jag inte som strikt mål att vara totalt köpfri, men jag ska försöka. Och åtminstone ska jag alltid tänka efter lite mer.

När jag passerade stan häromdagen så funderade jag på allt shoppande som pågår. Och jag märkte att jag själv lätt dras till "handla för 300 och få 100 kr i rabatt" eller "50% rabatt på valfri vara". Oj, man kanske borde passa på, liksom. Fast jag inte nödvändigtvis alls behöver nåt från dessa affärer! Och det är ju skrämmande hur lätt man går på såna där knep... Så om jag verkligen behöver nåt särskilt så kan jag ju vänta en månad och se hur desperat behovet är då.

Hoppas du också funderar över ditt konsumtionsbeteende! Här kommer ni iallafall att få läsa rapporter över hur det går för mig den närmaste månaden.

(Förresten, jag lovar att det ska komma ett inlägg med bilder imorgon. Garnfärgningsbilder!)

6 kommentarer:

Agneta sa...

Ja shoppinghysteri är det överallt. Jag har en kollega som med sin man har ett helt års köpstopp. Bara köpa det som behövs.

Anonym sa...

Då blir det mycket bilder från kursen på nätet för här är kameran redan nedpackad i väskan. Vi ses!

Åsa sa...

Då är det ganska skönt att bo på landet. Långt bort från lockande erbjudande. Man sparar en hel del pengar men när man verkligen behöver nåt så får man vänta tills man åker till stan.
Lycka till

Boel sa...

Så bra att du skriver om detta! Jag har länge funderat och oroats både av mitt eget och allas vårt konsumerande. Jag har börjat skala bort så smått kategorier av saker som jag inte vill köpa, som att handla en tidning eller en pocketbok när det är en kvart kvar till nästa pendeltåg. Jag tar det så sakteliga och hoppas att den ändring jag gör blir varaktig.

Boel

Kristina H sa...

Du har helt rätt Anna. Jag har minskat mitt impulsköpande under höste bl a för att jag(och maken) försörjer en dotter på folkhögskola. Men jag skulle nog kunna köpa ännu mindre och försöka utnyttja det jag redan har på ett mer kreativt sätt istället.

Kristina sa...

Eftersom min kollega hade köpstopp i tre månader, så har jag redan börjat reflektera lite extra. Jag tycker annars att när jag köper på postorder så köper inte jag några impulsköp, utan bara överlagda inköp.