söndag, oktober 12, 2008

Garnfärgardag

Jag har haft en alldeles underbart rolig och inspirerande dag idag! Jag har nämligen varit på garnfärgningsworkshop hos Fröken Garn.

Jag har aldrig färgat garn förut, och i ärlighetens namn inte varit särskilt lockad att göra det heller. Dagen trodde jag skulle vara i första hand intressant och lärorik. Men det var ju bara såå roligt och lustfyllt!


Efter lite beslutsångest över vilken färg jag skulle välja så blev det först turkost för min del. När jag tittar på ViKanGarn-härvorna som finns i hyllorna så dras jag nämligen alltid till de turkosa, så nu fick det bli egna turkosa garner!

Fast när jag skulle färga en härva till i efterbadet av det turkosa så blev den härvan nästan samma färg, så när Anna lite senare färgade ytterligare en härva i samma turkosa bad så blev den äntligen lite blekare. Och jag ville ha den blekare och hon den intensivare, så vi bytte!

Mycket spännande att följa med allas färgblandningar också, faktiskt, och efterhand så kände jag att jag vill testa det, och det och det...

Det var många som färgade olika lila nyanser och det blev mitt nästa färgningsförsök, och den här gången med lite större mängd garn. Garnet såg dock mycket intensivare och mörkare ut i byttan än det gjorde när jag sköljt det.

Resultatet blev faktiskt inte alls som jag hade tänkt mig, men jag är ändå jättenöjd med hur det blev. Kanske bra för mig att öva mig i att klara av oväntade saker - och garnfärgningens charm ligger väl delvis just i överraskningsmomentet, att man aldrig riktigt kan veta hur det ska bli!

Väl hemma så hänger nu mina härvor på tork över badkaret och här syns rättså bra hur färgerna blev.

Den här dagen gav mersmak - jag vill färga mer! Experimentera mer och kanske våga mig på att färga med flera färger. En toppendag helt enkelt - och nu tror jag att jag är fast i färgningsträsket också...

15 kommentarer:

Anna sa...

Visst var det kul idag?! :)

Tack för att du ville byta den turkosa! Jag återkommer med ett inlägg i min blogg när jag fått bättre bilder på mina garnhärvor.

Marika sa...

Snyggt! Nu blir jag sugen på att färga igen. j

Anonym sa...

WOW så snygga de blev!!!! Hur länge stannade du kvar? *s* Vi ses på onsdag!

Anonym sa...

Lånar bilden där jag själv är med till min blogg och hoppas att det är OK!?

Anna sa...

Kanonfina garner! Du är fast, det är uppenbart!

Veronica Tingvall sa...

vad fint det blev!
Nu blev jag också sugen på att prova. Jag skulle vilja växtfärga lite garner. Det blir så härliga färger då tycker jag.

blomman sa...

har hört talas om fröken garn men inte visst ejag att hon hade garnfärgningskurser... Vad roligt och vad fina färger du fick

Pernilla sa...

Det ser jättetrevligt ut. Jag funderade på att anmäla mig, men den blev fulltecknad snabbt. Det blir kanske fler tillfällen. Hoppas vi ses på onsdag. Det beror väl mest på mig.

med nål och tråd sa...

Hej Anna!
Jag är Elin från caféet på Hemslöjden. Jag googlade på Skånskt yllebroderi, och det finns tydligen inte så många som bloggar om det. Den skånska hemslöjds-bloggosfären är liten.
Kul att du har färgat garn, jag lärde mig att färga när jag gick på Textilakademin i Värnamo. Tyckte att det var fantastiskt, men det har inte blivit av sedan dess.
Jag länkar till dig, så att jag hittar hit igen!

Eva S sa...

Läckra!

Eva i Halmstad sa...

Jättefina färger.
Må så gott.
Eva.

Anonym sa...

Jag ville så gärna vara med men skulle till Gotland vilket är underbart det också.Det blev lite garn inhandlat här i stället. Jättefina färger du fick till.Ni verkar haft en jättemysig dag.
Bente

Anonym sa...

Roligt att färga garn. :)
Många år sen jag gjorde det sist. Det var när vi skulle färga i gymnasiet, när jag gick Komsumtionslinjen, tror det var under sista året 1992.

Kristina sa...

Det är väl egentligen så att när man färgar själv, kan man få precis de färger man vill ha och som kanske inte alls finns i utbudet i butiker.

Anonym sa...

Hej hej!
vad fint ditt garn blev. jag fotade mitt men har inte lagt ut det än. det blir så att tiden inte räcker till... Kram kram