söndag, februari 15, 2009

Jag gjorde det!

Det var ju inte så svårt - egentligen! Och roligt var det, och snabbt gick det (när jag väl satte igång ordentligt för nån vecka sen). Så låt mig stolt presentera min första färdigstickade kofta till mig själv i vuxen ålder, February lady sweater.

Mönstret var dessvärre väldigt konstigt skrivet för de stora storlekarna, så efter två misslyckade försök i början då det blev alldeles för stort (detta var i somras därefter fick den ligga gömd tills nu), struntade jag i mönstret och stickade som jag tyckte blev bra efterhand.

Och bra blev det ju. Jag tror bestämt att mitt koftsjälv-förtroende har stigit ordentligt i och med det här. Garnet, Araucania Nature wool, inköpt hos Marias garn, är underbart att sticka med, och det gick det åt betydligt mindre garn än jag trodde, bara 360 gram på stickor 4,5 mm.

Som ni ser fungerar koftan utmärkt att bära med bebismage också :)

Jag fick redan lite önskemål att visa hur jag gjort för att göra koftan bredare nertill. Jag ökade i 4 kilar; en i vardera sidan, och en på var sida två mönsterrapporter bakåt från vardera sidkilen. Ökade helt enkelt genom att göra omslag vart fjärde varv med början från midjan, tills jag fick 7 maskor och kunde sticka enligt mönstret.

Jag är så glad och stolt så det nästan är fånigt. Och så dumt att jag haft sån ångest över koftor och tröjor - nu ska här stickas fler! Ett garnköp till en ny kofta är redan inplanerat till den resa jag ska göra, därför kommer det vara tyst på bloggen en dryg vecka. Och det känns jättebra att kunna resa iklädd en ny kofta.

31 kommentarer:

SF sa...

Oj vad fin!!! Jag förstår att du är nöjd.

med nål och tråd sa...

Jättefin! Och vilken mysig lila färg det är på den. Skönt att koftångesten släppt nu då.

annas alster sa...

den blev verkligen jättefint, vad duktig du är! vackert med bebismagen!

Anna sa...

Så fin koftan är och så fin du är i den!

teresa sa...

Grattis, vad fin den blev! Härlig färg, fina knappar o gullig mage...

Emmas dagar sa...

Åh! Sååå fin kofta! Den finaste February-kofta jag sett :-)

PetraO sa...

oj vad fin koftan blev! Fin färg och fin mage!

Helena sa...

Glad och stolt ska du vara, så snygg som den blev! Snyggaste färgen på FLS som jag har sett.

Emma sa...

Åh, den blev verkligen fantastiskt fin! Du SKA vara stolt! =)

Anonym sa...

Så himla fin den blev!!
Har en färdigstickad liggande i garderoben, som inte är blockad och inte har några knappar än ... Måste fråga - hur gjorde du med hålölkningarna i oket? Det ser ut som att du inte gjort några på bilderna, men jag är inte helt säker. Jag gjorde dem, och tycker att den blev så bubblig runt ärmhålet (eller vad man kallar det för när ärmarna är i samma stycke som oket).
Och grattis till den fina magen!!

Veronica Tingvall sa...

Superfin, både koftan och magen :-) Jag tycker att det är synd att det är så dyrt med garn till tröjor, det går ju åt så mycket.

Kram/Veronica

Anonym sa...

Ååh, den är underbar! Vilken färg! Och den sitter jättefint på dig! Gillar hur du fått till kil-ökningarna så snyggt och symmetriskt.

Marika sa...

Superfin! Snyggt jobbat. Och kilarna är supersnygga.

Pernilla sa...

Jättefin blev den. Önskar jag hade samma självförtroende vad det gäller koftor. Det går bra att sticka dem, men när de ska sys ihop blir det bara skit. De blir aldrig så bra som jag vill.

miastick sa...

Grymt snygg kofta! Kilarna ser oerhört proffsiga ut.

Anonym sa...

Så fin!
Men kära hjärtanes är Du med barn,
i så fall har jag missat det, jag läser inte så ofta( för då hinner jag inte sticka)Om det nu är så är det ju underbart.
Kram Monica
OBS!Inte den som strulat,jag tror att hon hette det också

Anna sa...

Vad fin den är, Anna! Jag tycker du gör alldeles rätt i att vara glad över den! :)

Trevlig resa!

Marias garnhändelser sa...

Grattis både till snygg kofta och den väntade tillökningen. Hälsa mannen!

Anonym sa...

Den blev verkligen superfin!!

Jag känner igen mig i det du skriver om ångest för koftor. Och precis som du blev jag botad i och med February Lady Sweater. :-)

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Så fin och vilken härlig mage!

Annelie sa...

Koftan blev ursnygg, underbar färg du valt, och de passar dig perfekt, både modell och färg!
Får önska lycka till med framtida större projekt, inklusive magen.

Eva S sa...

Koftan är jättefin!
Eva i Lund

Annika sa...

Jättefin!! Härlig färg!

Kram Annika

Anonym sa...

Grattis! Passar jättefint och vilken snygg färg! :)
/Sofia

Anonym sa...

Wow!!!

wow!!!!!!

för att inte tala om hur bra den passar dig!!!!!!!!

Efwa - Medea sa...

Den blev ju superfin. Jag har sett den med bebismage tidigare och det är verkligen läckert.
Visst är det kul med koftor/tröjor till sig själv. Jag har precis börjat på ännu en i grönt till mig själv.
/Efwa - Medea

Anonym sa...

Jättefin kofta i supervacker färg!!
Mmmm...jag älskar lila!
Trevlig och inspirerande blogg, hit kommer jag tillbaka.

http://rosalucia.bloggagratis.se

Trollmamma sa...

Super snygg !!
Gillar färgen en av mina favo.
Saknade dig igår (ons på Ebbas )Vi blev några stycken.
ha en bra dag trollmamma/cina

LenaL sa...

Otroligt snygg! Visst är det lite frustrerande när det inte fungerar, men med lite klur löser det sej tydligen.

Ha det så gott!

Kristina sa...

Koftan är verkligt snygg! Kilarna är gulliga på babiesmagen, men jag gillar formen även utan mage. Bra att självförtroendet vuxit, för visst är det meningen att vi skall utvecklas på det sättet hela livet.

Eva sa...

Den är jättefin på dig, jättesnygg på bloggen men ännu snyggare i verkligheten.