fredag, mars 06, 2009

Ofrivillig volang

Men först och främst, det är extra roligt att sticka sockor när man färgat garnet själv. Sitter och är lite mallig och stolt och glad där i soffhörnan, liksom.


Men sockan sen. Det är sockklubbens marsmönster Nutkin socks som jag påbörjat. Och ni ser ju volangen. Jag vill inte ha volang. Undrade redan från början hur smart det är med slätstickad dubbelkant istället för resår. Sen gjorde jag ju picotvarianten dessutom. Undrar om det är det som gör att det ser alldeles löst och volagigt ut... Inte snyggt, inte praktiskt.

Jag har dessutom vänt på mönstret på sticka 2 och 4 så att det ser symmetriskt ut på foten. Det är en viktig grej det där med symmetri, nämligen, så det är jag nöjd med. Och garnet då, som sagt.

6 kommentarer:

Garnhumlan sa...

Ditt garn ÄR jättefint.
Jag hade samma funderingar som du angående kanten. Slutresultatet blev ändå ganska bra, sockan hålls liksom uppe av sej själv. Kanske skulle man gått ner ett halvt sticknummer i kanten?

miastick sa...

Oj vad lustigt att läsa detta. Idag har jag plötligt satt igång med samma socka, fast jag inte alls tänkt det. Hittade ett egenfärgat sockgarn när jag letade efter ett annat, och kom på att det skulle funka till Nutkin. Om jag vände på varannan rapport för att få symmetri. Tjohoo, vi har nog haft telepatisk kontakt ;)
Men jag körde resår i kanten istället, över 60 maskor. Ökade sista varvet, då jag bara gjorde räta.

Kristina sa...

Jag är ju lite "fröken" så där och vill då ge rådet att man använder mycket mindre stickor på fållen för att den inte skall bli volang. Men det hade antagligen inte helt hjälpt här eftersom man för varje fläta måste öka x antal maskor beroende på hur många maskor den innehåller. Det betyder då egentligen att man skulle lagt upp färre maskor och ökat i samband med att flätorna började.

Emmas dagar sa...

Jag valde bort den raka kanten efter att ha provstickat den och stickade istället vanlig resår *2ram, 2am*. Jag började 1am, 2rm, 1am... osv, då blev det snyggt i övergången till mönstret.
Garnet ditt är jättefint!

malin2 sa...

Tycker det är jättefint garn och mönster.

Anna sa...

KLart att du ska vara stolt över ditt garn!!! :)