tisdag, mars 10, 2009

Om maskor blev pengar...

...skulle jag vara rik nu, efter att ha stickat Raha scarf. Raha betyder nämligen pengar :) Kanske ska mönstret likna vid slantar? Inte vet jag, rolig stickning var det iallafall.

Förtydliganden då:
Mönster: Raha scarf (ravelry) ur Knitted Lace of Estonia
Garn: Merino 6/2 från Fleece artist i färgen Ebony, 1 härva (115 gram)
Stickor: 3,75 mm
Ändringar: Jag gjorde scarfen dubbelt så bred för jag tyckte mönstret blev snyggare så, och dessutom passade det mitt garn bättre. Dessutom gjorde jag en i-cord i sidorna för att garnet skulle melera sig jämnare.

Jag tycker det blev riktigt fint med i-cord längs sidorna, det ser liksom välarbetat ut. Det kommer jag nog att göra fler gånger, även om jag inte behöver justera så att färgerna fördelar sig snyggt.
På de här två sista bilderna syns färgerna bäst så som de ser ut i verkligheten. Tycker att ett sånt här mönster med spets men ändå med lite "ytor" slätstickning gör sig bra på ett såhärpass melerat garn. Både garnet och mönstret kommer fram på ett fint sätt.
Nu är scarfen bortgiven som en födelsedagspresent. Själv är jag jättenöjd med det här projektet, och det verkar mottagaren också vara!

12 kommentarer:

Yvonne sa...

Den är supersnygg! Jag skulle också vara supernöjd, kanske man skulle pröva detta mönstret ngn gång

ildana sa...

Vilken otroligt snygg stickning!

med nål och tråd sa...

Vackert mönster och vad jämnt och snyggt du stickar. Den skulle jag inte gett bort, behållt för mig själv :)

Marika sa...

Snygg!
Hur gör man I-cord i sidan så där?

Anna sa...

oj, oj så fin! Nu är du rik på en snygg sjal!

Anonym sa...

Verkligen fin!
Jag undrar också hur man gör I-cord i sidan, låter intressant!

doktoranden sa...

Jag instämmer med föregående ovationer: superfin sjal! Och kanterna blev verkligen jättesnygga. Hur gjorde du det?

Anonym sa...

Jättesnygg stickning! Håller helt med om slätstickning och melerat garn, så fint att både färg och mönster syns och matchar varandra. Mottagaren måste blivit jätteglad!

Anonym sa...

Hur kan Du räkna ut att garnet randar sig bättre med en I-cord-kant? Hur gör man det som fler undrar, det blev ju så fint allt är superfint
Monica

Anonym sa...

Glömde säga: Kan Du inte hålla en kurs i det här, såg att Du skulle ha virkkurs
Monica

Kristina H sa...

Scarfen blev verkligen snygg, tycker att mönstret syns mycket bättre med fler rapporter än i boken. Blir såå sugen på att sticka en! Verkligen bra idé med I-cord i kanten det måst jag testa.

Mia stickar sa...

så superfin verkligen! Hur gör man I-cord-kant?