onsdag, mars 11, 2009

I-cordkant (på begäran)

Så trevligt att ni är så många som tyckte om scarfen i föregående inlägg – tack för det!
Och det var ju väldigt vad ni undrade över i-cordkanten ;)

Goda nyheter:
1. det är lätt, och
2. jag ska strax berätta hur man gör.

Men först och främst, jag vet ju såklart inte från början hur garnet kommer att mönstra sig. Jag har provat mig fram, började säkert om 3 gånger innan det blev bra. När jag hade bestämt hur brett själva mönstret ska vara provade jag med olika antal rätstickade maskor på sidorna. Men garnet poolade sig, och det var då jag kom på att genom en i-cordkant får jag ju ytterligare några maskor till på bredden!

Själv tycker jag att i-cordkant gör sig bäst bredvid några maskor rätstickning, i det här fallet har jag 3 maskor rätstickning på vardera sidan om mönsterdelen, och sedan ytterligare 3 maskor på varje sida som bildar i-cordkanten.

För att få en i-cordkant görs följande på VARJE varv:
De 3 första maskorna på varje varv stickas alltid rätt.
De 3 sista maskorna på varje varv lyfts med garnet framför arbetet.

Detta gör att en i-cord bildas i kanten. Var noga med att inte dra de 3 första maskorna som stickas rätt för hårt bara!
Så, iväg och prova nu då. Lycka till!

4 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Tack för tipset, det här måste testas...

Hoppas du har en härlig dah. Kram/Veronica

Anonym sa...

Hej!
Tusen tack för att Du delade med dej av din kunskap
Monica

Susanne sa...

Tack för tipset! /Susanne

LenaL sa...

Så klurigt, det måste jag försöka. Det bör ju kunna fungera på vilken kant som hels, antar jag!

Tusen tack för tipset, och ha det så jättegott!