måndag, april 06, 2009

En ny stickning. En scarf...

Jag vet inte riktigt hur det gick till, men plötsligt när jag letade (efter nåt helt annat) i garnlådorna, så hittade jag det här lingarnet, och kände att nog behöver en linhalsduk på direkten!

Det är Kalinka i den där favoritdjupkörsbärsröda nyansen som man kan lyckas hitta ibland. Det här är faktiskt det första garnet jag köpte från Helylle för drygt 2 år sen.

Provade med lite olika mönster, men valet föll slutligen på Lace Ribbon Scarf, som "alla" stickade redan förra våren. Jag tycker att lingarnet gör sig rätt bra till det enkla mönstret. Det är ju väldigt lättstickat, och ibland är det faktiskt skönt med en stickning som bara flyter fram av sig själv, nästan som nån slags meditation. Hoppas det håller i sig, att jag inte blir uttråkad innan garnet är slut bara... Jag har iallafall vant mig vid det oelastiska linet redan!

Jag har faktiskt inte stickat nästan nåt alls i lin. Hur gör man för att det ska bli snyggt sen, nu blir det ju lite bubbligt och ojämt. Kan man blocka lin som vanligt? Vill ju det ska bli slätt och blankt och fint.

10 kommentarer:

Emma sa...

På bilden ser det inte bubbligt ut utan bara jättefint! Verkligen härlig färg!
Började med exakt samma mönster och material igår kväll, men så gick stickan av...

Sunna sa...

Blev jättesugen på det här mönstret, det hade jag missat faktiskt. men riktigt avgudar ditt färgval, har aldrig provat lin får väl se vad du tycker om ett tag. Lycka till

Kristina H sa...

Man kan tvätta och stryka så blir det slätt om man vill ha det.

Linda sa...

Det är ett jättekul mönster och garnet ser underbart ut. Jag älskar lin! Det är stelt och obändigt på härva, mjuknar lite när man stickar med det och blir härligt mjukmjukt efter tvätt och strykning (som Queen Mudd säger).

Ulrika sa...

Å så fin den blir! Jättevacker färg!

Annika Odelstav sa...

Kul, jag spetsar också på det mönstret! Kalinkas färger är fantastiska!

Emmas dagar sa...

Så fint det blir!
Jag stickade en i Soft Silk förra våren:-)

Catarna sa...

Härlig färg!
Jag stickar den också...började igår kväll.
Bild kommer.

heidi sa...

jag har precis stickat klart mitt andra plagg i lin (fast jag har inte bloggat om det än), och jag älskar det!

jag gillar den där lite bubbliga strukturen, det ger ett skönt och avspänt intryck:), men jag provade att stryka koftan i lin som jag just stickat klart, och den blev väldigt slät! så svårare än så är det nog inte:)

nu överväger jag om jag skall köpa garn och sticka en kofta till i lingarn:D

heidi sa...

jag glömde visst att säga att scarfen ser jättefin ut!