lördag, december 08, 2007

Färdiga muddar

När jag började blogga tänkte jag att bloggen skulle fungera som en sporre för mitt eget samvete så jag skulle avsluta mina projekt också, och inte bara börja på nya garnexperiment. Hittills har det väl mest varit nypåbörjade alster eller garn som jag visat, men vi får väl se, förhoppningsvis dyker det väl upp ett och annat FO också. Nu till exempel, för idag tänkte jag visa mina muddar som jag stickat i garnet Tapestry från Rowan.

Garnet är en blandning av 70% ull och 30% sojaböna (!) och det tog ett tag att vänja sig vid den nya kvaliteten. Först stickade jag med trästickor och det var inte alls kul, stickorna och den lite sträva sojafibern kom inte alls överens i mina händer. Men med mina Addirundstickor - som jag för övrigt inte skulle kunna leva utan! - gick det betydligt bättre.

Eftersom jag stickar löst så får jag alltid gå ner lite i stickgrovlek i förhållande till det rekommenderade, och det gäller ju i synnerhet muddar som inte får bli sladdriga, har jag här använt både stickor och virknål 3,5 mm. De här är ett typiskt Anna-projekt: enkel stickning, ofta rätstickning, uppiffad med en virkad kant. Och jag, som ibland kan vara tveksam till melerade garner, gillar verkligen den mjuka långsamma färgskiftningen här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättesnygga! Är mönstret ditt eget?