torsdag, december 06, 2007

Självständighet och inspiration

Ikväll har jag firat Finlands självständighetsdag traditionellt genom att tända två blåvita ljus. Och jag har firat 90-åringen genom att påbörja en ny virkning - en anledning god som någon att inleda ett nytt garnprojekt, bestämde jag mig för. Jag lånade nämligen Nicky Epsteins bok Chrocheted flowers idag, och kände mig omedelbart inspirerad att börja virka! Vissa böcker har den effekten på mig, jag måste testa genast! Andra böcker kan jag bläddra i flera gånger och inte bli så till mig över, men ibland tycker jag mycket om de böckerna också, fast på ett annat sätt. Men nästan alla av Nickys böcker har haft den här effekten på mig, och då är det bara att plocka fram garn och börja!
Här tyckte jag att hennes tovade rosor var alldeles nödvändiga - jag har en turkos basker som kan behöva piggas upp med en vintage rose, här i två trådar Drops Alpaca. Jag är en total tovningsnybörjare, jag tycker det verkar lite läskigt att man inte har kontroll över vad som ska hända i tvättmaskinen, faktiskt. Men småsaker verkar ju vara bra att öva på, tovningsterapi, liksom. Fast det känns just nu som en väldigt lång kringelkorv bara, men det ser väl bättre ut ihopsytt och efter en omgång i maskinen! Fortsättning följer.

1 kommentar:

Boel sa...

Så fina rosor! Jag förstår att du blev sugen på att göra dem. Jag har heller aldrig vågat mig på att tova men är väldigt sugen också.
Trevlig Helg!