måndag, december 17, 2007

Sockfunderingar och bildstrul

Jag har faktiskt den lyxen att när jag vill ha nya sockor så bara beställer jag det av min snälla mor som förser oss med sockor. Men ibland får jag för mig att jag ska sticka egna, med roliga mönster, spetsmönster eller annat mumsigt. Så sockgarner det har jag i min samling.

För ett år sen eller så stickade jag faktiskt en halv (ähum, klar med första hälen) Pomatomus-socka, men eftersom garnet var ett melerat i mörka lila toner så tyckte jag efter ett tag att det fina sockmönstret försvann helt av garnets färgskiftningar. Och sen dess har den legat i skamlådan med andra påbörjade men ointressanta projekt...

På grund av problem med att få till bilderna snyggt här på bloggen utan att de är alltför tunga att få fram på skärmen så blir det dock inte så många bilder idag. Vet inte vad som är knas, jag "sparar för webb" i photoshop, men då blir bilderna helt otydliga och fula, och dessutom rättså tunga ändå!? Måste klura på hur jag ska lösa detta.

Men åter till sockfunderingarna. Nu är det nämligen så att stickamera ska ha en sockklubb, och jag funderar allvarligt på att anmäla mig dit! Kanske blir extra inspirerande att även avsluta både en och två sockor om man peppas av och känner grupptrycket från de andra.

Ja, jag får väl visa lite av vad jag har också då. Två nystan enfärgade Opal från Garnkorgen, i färgerna cerise och mörklila (börjar ni ana ett färgtema i min garnsamling?) och två nystan av Kaffe Fassets nya sockgarner för Regia i färgställningen Fog från Sländan. Med erfarenheten från Pomatomusstickningen i melerat garn, och eftersom jag vill sticka roliga sockmönster så blir det nog mamma som får sticka dess åt mig, för det här garnet gör sig nog bäst i slätstickning (rolig variant förresten som Maria gjort!),
ska jag nogsjälv hålla mig till de enfärgade för att slippa fler besvikelser och irritationer :) När jag hittar nåt riktigt smaskigt mönster så ska jag använda det här sockgarnet från Uldstedet som jag köpte nån gång förra vintern, det är extra mjukt och vackert eftersom det innehåller 6% cashmere.

Slutligen får jag väl visa upp den blygsamma början av mina Spiral boot-sockor som jag skrev om tidigare. Jag har (redan) ändrat lite i mönstret, för jag antar att sockorna kommer hasa ner när man använder dem, och det är inte skönt!
Därför stickade jag in några varv efter avigmaskeranden med rätstickning med hål för att trä i nåt elastiskt att hålla upp dem med. Sen stickade jag några varv med avigmaskor nedanför igen och det ser utmärkt ut (vilket dock inte framgår av tråkbilden, sorry). Banden jag köpte i Köpenhamn (jag lovade en uppföljning på det för läänge sen, men jag sa ju aldrig när, hehe. Men nu är dagen kommen!) är alltså köpta för detta ändamål. Jag tänkte att om det går att hitta sammetsband som är elastiska, så är det hos Handler, och mycket riktigt, där fanns en hel vägg med elastiska band! Jo, det är sant! Jag köpte smala sammetsband i svart och djuprött. Man måste ju kunna variera sig! Rosenträstickorna kommer från Maria och är härliga att sticka med, och vackra!

5 kommentarer:

Annelie sa...

Så här gör jag för att ändra format på bilder i Photoshop (och struntar helt i att "spara för webben"): gå in på "Bild", "Bildstorlek" och ändra pixelantalet till 800 för den del av bilden som är bredast/högst. Spara om bilden med nytt namn - om du vill ha kvar "originalet" oförändrat. Klart!
Då får du en liten bild i bloggen som blir mycket större när man klickar på den.
Hälsningar från en annan Skånetös som redan signat sig för StickaMeras Sockklubb. Men jag kallas vanligen Annelie :-)

Anonym sa...

Skönt att se att det är fler än jag som fastnat i det lila-rosa träsket. :)
http://cina.blog-city.com

Anonym sa...

På en tråkig unikurs fick vi teknikoförstående humanister veta att pixeltalet 600x400 är lagom för nätet, eftersom det är storleken på marknadens minsta datorskärm. Jag gillar för övrigt också mina rosenträstickor, tur att du tvingade mig att köpa dom, haha.

LenaL sa...

Sånt härligt sockgarnslager du har! Väl mött inpå nyåret i Sockklubben. Ska bli väldigt spännande att se vad som komma skall där.

Eva i Halmstad sa...

Vi blir nog många i sockklubben och de är ju de som är meningen tror jag, att hjälpas åt .
Du har ju redan kommit en bit med fina garner att välja mellan.
Ha de gott, Eva.