lördag, januari 12, 2008

Drömmer om blått...

Det har skett en färgskiftning i mitt sinne - jag har ett nyuppkommet behov av BLÅTT! Så i bagaget hem från Helsingforsresan var det nästan bara blåa nystan som fanns med!


Ofta när jag är på garnshopping utan särskilt behov av just ett garn till just ett speciellt plagg, så brukar det bli två nystan var av olika fina garner som jag faller för, bara för att de är så fina och "det kan nog bli en mössa eller muddar". Sen har jag garnskåpet fullt av olika tvånystansaffärer. För en gångs skull köpte jag lite mer av ett garn, detta är Sirdars Babybamboo, som ska bli ett linne tänkte jag. Blev förtjust i den mjukt blåa färgen på garnet.


Men när man är med i en sockklubb är det ju förresten helt legitimt och t.o.m. lämpligt att köpa två nystan av ett garn. Och det gjorde jag, måste ju ladda upp lite ifall jag måste sticka många månadssockor. Har inte sett Regias silkeullsockgarn på riktigt förut, men i helsingforsgarnaffären Menita fanns det, så det fick följa med hem. Har kommit fram till att det är enfärgade eller svagt melerade sockgarner jag gillar (iallafall till mönsterstickade sockor, till slätstickade får det gärna vara melerat och randigt), och nu laddade jag upp med vitt, svart och duvblått sockgarn som är så mjukt så mjukt. Jag är väldigt svag för ullsilkeblandningar...

Mer blått: en ny garnkvalitet, Primavera, från teetee. Ja, även detta en ullsilkeblandning (75% merino, 25% silke) i otroligt vacker linblomsblå färg som ska bli en virkad basker.
Sen lovade jag min snart fyraåriga dotter att eftersom hon var med mig så snällt och tålamodigt i garnaffären en lång stund så skulle hon få välja ett nystan till sig. Hon gillar runda nystan, och hon valde ett rosa (förstås!) garn i cashmere-ull-silke, vilken känsla för fina material hon har! Eftersom jag hade lovat att hon fick välja och i smyg var lite stolt över att hon valde en sån fin kvalitet så började jag inte förhandla om beslutet.

För övrigt så kan jag säga att garnaffären Menita på Högbergsgatan 20 i Helsingfors har mycket och fina garner och dessutom service på svenska om man föredrar det. Allt ovan är inhandlat där.

Till och med de andra småsakerna jag köpte på resan följde samma färgtema. Jag älskar änglar i alla varianter, men nån sån här har jag aldrig träffat förut som jag hittade på Moko. Ljus från Desico är nästan obligatoriskt i resväskan när vi besöker Finland, och denna gång blev det, föga överraskande vid det här laget, ett blått!

Om ni inte har tröttnat på allt blått så vill jag visa mitt reafynd från Garnhärvan (som förresten också har teetee-garnerna!), som jag beställde för ett tag sen: 5 nystan underbar och vacker lavendelblå Tynn Alpakka från Du store alpakka och ett nystan midnattsblå i samma kvalitet (som inte var på rea men som jag var frestad att kolla färgen på iallafall). Det lavendelblåa är verkligen helt rätt för mig just nu och ska bli en sjal.

Nu ska jag njuta av alla blåa nya kompisar. Och jo, sticka några varv på Monkeysockorna också, är halvvägs på foten av första sockan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, så många ljuvliga garner och färger! Regia silke har jag aldrig stött på, ska bli väldigt kul att se vad du gör med dem!

Ha det jättegott!

Anonym sa...

Fina garner du köpt! Roligt att se dom nu på bloggen, jag fick ju aldrig se dom "live".