måndag, januari 14, 2008

Stor och ensam apa

Nu är min första Monkeysocka färdig! Min första avslutade socka på länge, bara en sån sak!


Tidigare hade jag ju lite ångest över att jag stickar för löst, men trots det orkade jag inte byta till mindre stickor. Så nu är den lite lös i skaftet. I foten minskade maskor tills jag bara hade 14 maskor per sticka under foten och 16 maskor på ovansidan såklart där mönstret är. Och 60 maskor istället för 64 passade mina händer och min fot mycket bättre!
När jag kom till tån flyttade jag över så jag hade 15 maskor på alla. Dessutom gjorde jag den mittersta delen av mönstret en gång till ute på tårna, samtidigt som jag gjorde tåintagningarna.


Och här lids inte av nån ångest över att lägga upp och börja sticka på socka nummer två*, nejnej, tro inte att jag låter mig nedslås av att passformen inte är ultimat. Med strumpor eller strumpbyxor under är den OK, även om den väl kommer hasa sig lite sådär benvärmaraktigt... Men jag lär mig till nästa gång att välja mindre stickor! Jag började iallafall genast med den andra sockan och hann sticka resåren, innan ögonen behövde vila igår kväll.

Ägnade en liten (ähum) stund vid datorn och Ravelry igår också och kikade på de hundratals sockmönster som finns, och väldigt många är ju dessutom gratis. Har några riktiga snyggingar som man ju kan hoppas dyker upp i sockklubben framöver! Spännande, spännande.

Förresten, hur blockar man sockor på ett vettigt sätt?!

*eller SSS (second sock syndrome)

3 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Mycket snygga apor och färgen var sk..snygg!

Kram

Anonym sa...

Snygg tålösning!
själv är jag skeptisk till mönsterstickade sockor, vill ha det slätt om fötterna och max resårstickning.

Men muminjulkulan är ju fantastisk! Såg en i julas hos min svägerska som inte visste var den kom ifrån, antagligen en present för ca 5 år sen från en finsk granne!

Nå, nu är det som sagt stickning till läggdax och sen är det ju bäst om jag får sova en 6-7 timmar iaf!

Froding sa...

Snygg tå!! Att blocka sockar kan man göra med sockblockers!! Jag fick hjälp att köpa ett par från USA och det är helt enkelt plastskivor formade som sockar. Kolla här: http://froding.blogspot.com/2007_07_01_archive.html
Den 3/7 finns ett kort på mina. Jag skulle behöva ett par för storlek 39/40 och större//Marianne