fredag, februari 29, 2008

Aldrig mera aldrig

Nu har jag hämtat paketet med garn från Garnhärvan. För det första ville jag testa Garnverkets ekologiska bomullsgarn, som alltså Garnhärvan också säljer. Brukar virka sommarmössor till dottern så det här ska bli vårens variant. Hon börjar dock bli väldigt kräsen vad gäller kläder överlag nu och också vilka färger som duger, men de här garnerna var hon mycket nöjd med. Just nu, iallafall.

Jag ändrar mig - del 1
Och det är lite farligt det här med Garnhärvans veckoerbjudanden, förra veckans erbjudande var på Teetees Elegant som jag inte kunde motstå. Det är ett tunnt tvåtrådigt ull-silkegarn som har hela 500 meter på härvan (50 gram), men eftersom det är så tunnt ska jag sticka dubbelt. Köpte också miniatyrstickor som ser helt fånigt korta ut - men ska man sticka fingervantar så behövs det nog!

Jag har ju sagt att jag aldrig ska sticka fingervantar – "hålla på och pillra och hålla reda på alla fingrar och maskor, nej inget för mig". Men när jag köpte Sensual knits för ett tag sen så blev jag så förförd av bilderna på Opera Gloves.

Ja, jag vet, vita fingervantar på en småbarnsmamma i Skåne. Hur smart måste man vara för att inse att det inte är det mest lyckade? Men praktiskt är inte det enda viktiga för mig, vad tråkigt allt skulle bli då! För de här vantarna är fina! I vitt! Och jag vill också vara fin i vitt. Har nåt minne av att jag som liten en gång hade vita fingervantar, som jag kände mig väldigt fin i, men sen snubblade jag i nån olyckligt placerad lerpöl och fingervantarna blev aldrig sådär fin-vita igen. Kanske är det det minnet som spökar här?!

Men nu ska jag iallafall sticka fingervantar, så det så.

Jag ändrar mig - del 2
Jag har ju också sagt att jag inte gillar hemlisprojekt och mysteriestickningar, just på grund av överrasknings- och ovisshetsmomentet, och att jag själv aldrig ska vara med på sånt! Överraskningar är överskattade, har jag alltid tyckt.

Men hur går det med det nu då? Först anmälde jag mig till garn och te-bytet (en oskyldig och lätt variant av byte, försvarar jag mig med...) och idag har jag också anmält mig till Slow-bee-mystery som är en mysteriestickning av en sjal men som ska gå långsammare mellan ledtrådarna än vanliga mysteriestickningar. Passar bra, så behöver man inte vara totalfokuserad på nåt som man inte ens vet hur det ska bli! Jag vill ju kunna hålla på med hundra saker samtidigt...

Så nu ska jag testa min första mysteriestickning också!

3 kommentarer:

Bland garnnystan och sytråd sa...

"Man är väl aldrig sämre än att man kan ändra sig!" Varför hålla på prestigen. Är det något man lärde sig när man fick barn så var det just detta. Heja dig! Ursnygga vantar! Jag har själv stickat fingervantar med spetsmönster (bild kommer snart). Man känner sig lite finare, jag lovar.

Anna sa...

Men hallå där, de där vantarna kan få även mig att ändra mig. Måste nog beställa boken, så vackra, ska bli roligt att följa!
ssp

LenaL sa...

Fingervantarna är verkligen tjusiga! Och varför måste allt vara så himla praktiskt? Huvudsaken är att man har kul, och du kommer att bli hur elegant som helst i dem!

Att ändra sej är en mänsklig rättighet, tänk så mycket kul man skulle kunna missa om man aldrig gjorde det! Har också anmält mej till Slow-Bee, verkar lugnt och sansat, så man hinner med allt annat man vill göra samtidigt. Ja, i alla fall en del av det :-)!

Ha det så jättegott!