tisdag, februari 12, 2008

Nya bokbekantskaper

Direkt när jag hörde talas om, eller läste om rättare sagt, The Knitter´s Book of Yarn, anade jag att det här skulle vara en bok för mig. Nu har jag läst lite i den och är förtjust. En bok om olika material, dess ursprung och egenskaper - en riktig "nördbok" med andra ord. När min man insåg det ville han ge den till mig, han är nämligen en riktig nörd själv, men med viner som specialintresse, och jag finner honom ofta med näsan i (om inte ett glas vin!) så i en faktabok.

Nå, åter till stickningen. Syftet med boken är att jag som stickare ska få större förståelse för de olika materialens personliget och därmed lämplighet för olika typer av stickprojekt - alltså hur jag väljer rätt garn till rätt mönster.

En del är ren fakta indelat i överskådliga avsnitt, och en del om olika garntyper och exempel på projekt som passar. Med mönster till dessa också. Och faktum är, att jag från början har varit jättenyfiken på den här boken, men när jag såg på Marias hobbysida att hon stickade snigel-spiralvantarna som fanns i den här boken var det kört - jag beställde boken direkt!

I övrigt tycker jag nog att själva faktadelen och tankesättet i boken är den största vinningen, mönstrena som sådana var väl okej, inte mer (förutom de underbara vantarna!). Däremot kan jag säkert lära mig av hur de valt garn till de olika projekten.

Desto fler tilltalande mönster hittar jag i Sensual Knits av Yahaira Ferreira. Det här var ett verkligt impulsköp och jag hade inte hört talas om eller sett bilder ur den. Fick bara en känsla av att den kunde passa i min samling av stickböcker, och det gör den!

Det är sällan jag faller så för en ren mönsterbok (gillar mest referensböcker) men i den här fanns det verkligen många vackra tröjor och koftor med figurformad design, även klänningar och ett par gudomligt vackra långa fingervantar (jag har sagt att jag "aldrig" ska sticka fingervantar, men man kan väl ändra sig?).

Boken är full av vacker, kvinnlig stickning i exklusiva material, snygga bilder, tydliga mönster, klara diagram och plaggskisser. Och jag blev så sugen på att börja sticka en kofta med rosor (bilden här är alltså ur boken).

Jag – sticka rakt av från ett mönster, minsann! Kan ni tro att jag blivit så modig?! Nystade upp en härva antracitgrå merino, Lucca, och började provsticka, och jo, det garnet passar, masktätheten stämmer faktiskt med flera av favoritprojekten i boken! Lite fegt med mörkgrått kanske, men nu är jag sugen på att komma igång!

Båda böckerna kan jag verkligen rekommendera!

1 kommentar:

DOCKMAMMAN sa...

Hej!
Jag undrar om du är intresserad av samla strumpklubben strumpor på ett och samma ställe på Dockmammans stickcafé.
Man behöver inte vara medlem för att få ladda upp sina bilder,tänkte att det kunde vara roligt att samla dom på så samma ställe så man fick en lättae överblick på alla strumpor.

Du går bara in här http://dockmammansstickcafe.zoomin.se/galleri.html och letar upp var och ens månads galleri...

Mvh
Dockmamman