tisdag, februari 19, 2008

Sockgarnlagret minskar. Och växer...

Jag har nu kommit en bit förbi hälen på mina februarisockor. Det är skönt att sticka båda sockorna samtidigt, dels känns det som att man närmar sig slutet fortare, dels blir de lika hårt eller löst stickade.

Jag stickar på stickor 2,5 mm, ganska löst, och ändrade därför i mönstret och då blir de alldeles perfekta i passformen. Nu förstår jag inte varför jag tänkte hoppa över februarimönstret från början - de här är ju underbara. Mönstret blir trevligt, garnet (Regia silk) är ljuvligt mjukt, och de sitter perfekt på foten. Fast jag ska ge bort dem. Kanske...

Varierande stickkvalitet?
Jag stickar alltså med strumpstickor i rosenträ, och eftersom jag trivs bra med dem köpte jag nyligen ett set till för att kunna sticka båda sockorna samtidigt. Men nu är det så att kvaliteten på stickorna är väldigt olika - fast båda är Suanne's stickor! De första stickorna köpte jag i höstas och det här är den tredje sockan som stickas och de är verkligen perfekta, har varit med på resor och ändå hållit sig i prima skick. Men det andra setet jag köpte är redan krokiga och ojämna och liksom mjuka. Det är en större utmaning att sticka med dem, inte alls lika "flytande". Samma märke, köpta på olika ställen och vid olika tillfällen, och så olika! Har nån annan varit med om så varierande kvalitet på trästickor?

Nya garner
För ett tag sen hade Garnhärvan specialpris på sockgarner från Opal, och det kunde inte den här sockklubbsmedlemmen motstå. Hur sjalnålen hamnade i köpkorgen med sockklubbsargumentet minns jag inte riktigt...
Fyndade ett nystan blått (Azur) som är jättefint och ett nystan grönt (buteljgrön). Det gröna är precis "rätt" grön – på bilden. Önskar att det var så i verkligheten också, svalt kallgrönt. I verkligheten är det dessvärre lite mer åt giftgrönt. Kanske helt okej så småningom, men inte vad jag hade väntat mig.

5 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Hej
De är knepigt de där med stickor, en del är bättre och goare att sticka med än andra par som är precis likadana.
Jag beställde också sockgarn från garnhärvan, men tyvärr missade jag att hon hade sjalnålar, så måste jag beställa en gång till, tusan också.-)
Ha de gott.
Eva.

Marianne sa...

Jag har köpt flera par av dominostickorna av susanns ädelträ, både roenträ och ebenholtz och älskar dom så jag köpte en uppsättning strumpstickor i 2½ och tycket att dom var klena och krokiga och tröga att sticka med men provar ibland. Sist jag provade upptäckte jag varför jag tyckt att dom varit tröga på en sticka finns en bulle den är alltså mycket tjockar där, vilket gör det väldigt trögt att få över maskorna. Lite synd på så dyra stickor.

LenaL sa...

Jag har också en uppsättning strumpstickor 2,5 av rosenträ. De är släta och behagliga alla fem, men två av dem är tjockare än de tre andra, snarare 2,75! Synd att de är så ojämna i kvalité, de är ju så härliga när de är riktiga.

Anonym sa...

Jättefina sockor! Härlig färg.

Anonym sa...

Det är ju TRÄ, och trä har ju olika egenskaper, även om det är samma sort. Lite mjukare här, lite hårdare där, en kvist ibland osv. Jag har ett rosenträkit som har 4 "perekta" stickor och en böjd.

Men ni som fått "bullar" och "tjocka stickor" - varför reklamerar ni inte? Ni har betalat (dyrt) för ett perfekt kit!

Ang färgåtergivning i webbutiker, jag brukar kolla på minst två datorer och också gärna jämföra med tillverkarens sida innan jag köper. Hoppas garnet hittar sitt användningsområde!