fredag, maj 23, 2008

Börja om från början

Jag är inte alls nöjd med pärlorna i storlek 9/0 som jag har till min Slow bee-sjal. Det är för pillrigt, pärlorna är ojämna i kvalitet och stickningen blev tråkig och inte det minsta lockande. Dåligt. Det här är nämligen en sjal jag verkligen vill göra!
Mitt sockstickande i sockklubben har det också varit lite si och så med. Såhär såg mysteriesjalen och majsockorna ut för en stund sen. Sorgligt.

Börja om på nytt – sockor

Började på aprilsockorna, men det var för jobbigt. Började på majsockorna och kom alltså bara några varv. Junisockorna Clover tycker jag är för lika som majsockorna. Har nu repat upp den lilla rosa majbörjan, och beslöt mig istället för att sticka ett par helt andra sockor. För jag saknar faktiskt sockstickandet! Jag är numera med i den tyska yahoogruppen Socken-kreativ-liste och där får man ett gratis mönster varje månad! Valet föll på Esther (ravelrylänk), vackert och spännande mönster. Ska använda det rosa Arwettagarnet, för det var inte p.g.a. själva garnet som det blev tråkigt!

Börja om på nytt – Slow bee-sjalen

Idag kom ledtråd 3 till Slow bee-sjalen, och jag börjar om från noll... Nå, jag hade inte ambitionen att hänga med varje vecka heller, så det gör inte så mycket. Pärlorna som kom idag från Pärltorget är jättefina.

Det är pärlor från Miyuki i storlek 8/0, och det är faktiskt skillnad i storlek. De som jag ska ha till sjalen är i färgen Silverlined Smoky Amethyst. De är lite ljusare än de lila jag hade innan, och det ser lovande ut. Ska bli spännande att se hur stickupplevelsen förändras i och med detta. Jag rapporterar när jag har kommit igång!

Beställde också varsin påse (på 10 gram) av Matte silverlined cobalt i samma storlek, samt lite större pärlor i färgen Cobalt lined Sapphire. (Jag har kämpat med min kamera att försöka fota pärlorna, men utan framgång, så det får bli en tråkig påsbild, här ser man dem av nån anledning bäst.)

Pärltorget är ett farligt ställe, måste utfärda en varning här ;) Dessutom har de 20% rabatt nu i helgen (visste ju inte jag när jag beställde i onsdags!) så eventuellt lägger jag in en beställning till, nu när jag sett vilka vackra pärlor de har!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så du gillade Miyuki 8/0?

Jag har redan beställt mer pärlor (pga rabatten) :-) Både 8 och 6. Och så har jag fallit för de transparent färgade pälorna.

Jag tror att din Slow Bee kommer att bli jättefin.

Ha en trevlig helg.

Kristina H sa...

Hej! Hittade den här boken som verkar så spännande, men jag kan ju inte finska. Kanske ett boktips till dig. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9511221469&r=1

Anonym sa...

Din sjal kan inte bli annat är underbar. Jag älskar färgvalet av garn o pärlor!