fredag, maj 23, 2008

L och M som i...

LITTERATUR

Böcker har alltid spelat en viktig roll i mitt liv. Nu är jag dessutom gift med en bibliofil, och våra väggar är fulla av bokhyllor, och inte en prydnadsfigur i sikte, nej, de är fyllda med böcker till bristningsgränsen.

Sedan stickningen fick allt större plats i mitt liv för några år sen har också avdelningen för stickböcker vuxit. Jag älskar alla typer av referensböcker, där man ser olika ytmönster, uppläggningar, monteringsvariationer etc. Även rena mönsterböcker använder jag som referensböcker och plockar ut en liten söt spetsmönsterslinga här och gör nåt annat av det, plockar idéer här och var ur litteraturen.

Ett av de senaste tillskotten till min stickbokhylla är Victorian Lace Today, som jag haft lånad så många gånger att det började bli pinsamt. Det här var helt enkelt en bok som jag skulle ha - både historik kring olika gamla spetsmönster, och naturligtvis de underbara spetssjalarna!

Den andra nykomlingen är Knitting New Scarves, med många roliga idéer och tekniker, t.ex. tredimensionell stickning. Den här boken var jag tvungen att köpa efter att ha sett Queen Mudds exemplar.

För jag har ju inget bokköpsförbud, och på nåt sätt ska man kompensera shoppingnerven :)

När min mamma hälsade på för ett par veckor sedan hade hon med sig en bokpresent till mig också - på finska! Det är Erika Knights' Koukussa virkkaukseen (originaltitel Essential Crochet), som faktiskt har riktigt söta mönster främst på saker till hemmet.

Men bland böcker är ju inte bara stick- och virkböcker som jag gillar, vilket leder till att även bokstaven M får vara med i dagens (eftersläntrande!) ABC-leksinlägg, nämligen M som i...

MORD

Och då menar jag litteratur om mord. Jag läser nästan uteslutande deckare nuförtiden, och kan inte somna utan att ha tillbringat en stund med en mysig mordhistoria först. Nu är det väl i och för sig inte själva morden som är det som fascinerar mest, utan snarare all psykologi och alla konsekvenser det får runtomkring. Gillar både hårdkokta och psykologiska spänningsböcker.

Några exempel bland många favoriter:

Laura Lippman - just nu läser jag hennes tredje översatta till svenska, Vad de döda vet.
Peter Robinson - har läst det mesta av honom, många av dem är riktigt riktigt bra!
Andrew Taylor - "Roth-trilogin" (som även visades som tv-serie i vintras!)
Donna Tartt - fantastiska historier!
Michael Connelly - Läst det mesta, gillar det mesta, även om det ibland är hårdkokt i överkant.
Camilla Läckberg - väntar ivrigt på hennes nya, Sjöjungfrun!

Vad gäller TV så är jag också beroende av serier som har med mord att göra, och jag bänkar mig glatt med en stickning i famnen framför allt från CSI till Miss Marple.

Om nån av er har läst bra, spännande böcker så tar jag gärna emot tips!

(Förresten, statusen för M som i Mysteriestickning: Jag ska repa upp min lilla början på Slow Bee, kom inte överens med pärlorna och stickningen blev inte lustfylld. Men nu har jag beställt nya från Pärltorget, tack för tipset Ulricha! De borde komma idag, hurra!)

2 kommentarer:

Boel sa...

Här är en "mordfrälst" till dvs jag gillar deckare. Just nu läser jag en deckare av en finsk författare Leena Lehtolainen Studio Näktergalen. Det är den fjärde eller femte i en serie och jag gillar dem. En annan för mig ny upptäckt är Inger Jalakas och hennes deckare där huvudpersonen är en lesbisk kriminalare i Göteborg. Hennes deckare har som jag tycker angelägna ämnen som intrigen utspelar sig kring.

Trevlig Helg!
Boel/Saltflingan

Anonym sa...

Hej!
Här en till som älskar mord.
Bra författare:
Inger Frimansson, Unni Lindell, Donna Leon, Karin Wahlberg och Minette Walters.