lördag, juni 07, 2008

Kolonistickning

I helgen har vi varit kolonivattnare, och samtidigt fått vara på våra vänners kolonilott. Helt underbart! Lite väl varmt väder för min smak kanske, men härligt ändå!

En del av eftermiddagen vid kolonin satt jag i skuggan under ett äppelträd och stickade. Det är början till en Laminaria. Jo, jag måste också ge mig på den nu, blir inspirerad av folk runtomkring som gör den. Fast min blir lite tjockare, stickar med stickor 4,5 mm. Det är vanliga Addistickor, och ååå vad jag saknar lacestickornas spetsar!

I torsdags var jag på stickcafé hos Fröken Garn - det var i ren självbevarelsedrift jag åkte dit. Har haft det jobbigt och behövde lite garnsnack med vänliga själar som terapi :) Och det fick jag. Och rabarberpaj med glass också, vilket gjorde saken ännu bättre. Dessutom "tröstshoppade" jag lite cerise handfärgat garn från ViKanGarn. (Linda, jag kunde bara inte hålla mig!) Och det är alltså i det garnet jag nu börjat på Laminarian. Jepp, en sjal till alltså.

Såhär ser min början ut på lite närmare håll. Pioner är min favoritblomma, och stickningen ville posera intill blommorna. Jag gillade inte hur stjärnmönstret blev osymmetriskt enligt mönstret, och har därför justerat så att jag stickar med vänstervridna ihopstickningar på den högra sidan om mitten. Älskar verkligen färgen på garnet!

7 kommentarer:

Kristina H sa...

Superläcker! Rätt gjort att starat den, den är såå rolig att sticka. Kanten med dödskallarna är så fräck också. Jag stickade faktiskt min på 4:or just för att kunna använda lace-stickorna. Några av mina stickkompisar har ockskå irriterat sig på det osymetriska och vänt på mönstret som du föreslår. Själv är jag inte så symetrisk så jag stickade efter mönstret.

Marika sa...

Det är en tydlig trend av rosa här... vilket jag inte har npågot emot, rosa är en fin färg, eller hur!

Jag har funderat på Laminaria jag också, kanske måste jag ge mig på den. I så fall komme rjag också att vända stjärnorna.... symmetri är fint.

LenaL sa...

Så urläcker den blir! Det ser verkligen underbart ut där under trädet också, så skulle man ha det lite oftare!

Ha det så jättegott i sommarvärmen!

Anna sa...

Din Laminaria kommer bli urläcker! Hoppas att du kan få sticka den utan ont i handen...

Monica Hansen sa...

Men vilken underbar bild på dig i kolonin!

Britt-Marie sa...

Så läcker färg och ni verkar ha det så skönt. Pioner är inte bara vackra utan doftar helt underbart dessutom

Marias stickning och läsning sa...

Vad bra att du skrev om det osymmetriska stjärnmönstret på Laminarian. Jag trodde att jag gjort något fel när det blev osymmetriskt. Började inte om utan lät det vara. Resten är symmetrisk.