måndag, juni 02, 2008

Hjälp en orädd!

Hur väljer man rätt storlek när man ska sticka en tröja?

Nu ska jag nämligen (äntligen!) bli orädd. Ska sticka annat än sjalar och smågrejer. Ska sticka en tröja, eftersom jag hittat ett perfekt mönster, Titania – ett riktigt garndrömmarmönster. Har ett garn i min samling som har rätt masktäthet (har provstickat för en annan tröja, som dock inte kom längre än till provlappen...), nämligen antracitgrå merinoull från BC garn.

Och mönstret har storlekar så det räcker, från XS til XXXL. Jag har mätt lite och hamnar nog nånstans i mitten tror jag, eller närmare bestämt L eller XL. Men eftersom det är plaggets mått som anges, hur mycket rörelsevidd ska man räkna för en sån här modell? Den ska ju vara figurnära, men inte korvskinn... I storlek L får jag några centimeter i rörelsevidd på alla mätpunkterna. Kan det räcka?

Ni som stickar tröjor och koftor - hjälp mig!

Bilden är lånad från A Mingled Yarn.

12 kommentarer:

LenaL sa...

Wow, så snygg den är! Lycka till med den.

Det där med storleksval är verkligen en utmaning som heter duga. Jag har nu gjort ett antal tröjor, och de första fick jag konsekvent för stora. Har nu börjat bortse från rörelsevidden och går helt efter kroppsmåtten. De har blivit betydligt bättre. När de är tvättade och blockas blir de alltid lite större, tycker jag.

Fast mina taffliga försök är kanske inte mycket att rätta sej efter, hoppas du får fler och bättre råd av andra mer erfarna. Ska med stor förtjusning ta del av dina svar och så småningom ditt val!

Ha det så gott i sommarvärmen!

Anna sa...

Jag har kanske inte stickat överdrivet många toppar men det har blivit två koftor, en tröja och ett linne i alla fall.

Jag skulle råda dig till att sticka den mindre av storlekarna... Oftast väljs en för stor storlek och så tänker man inte på att stickade material är ganska (eller ibland till och med väldigt) stretchiga.

Lycka till! (Vi kanske ses hos Fröken Garn på torsdag?)

marianne lundholm sa...

guuug vad snygg den tröjan är, jag har oxå svårt med att välja storlekar, kan inte råda dej

Marika sa...

Visst är den snygg?
Jag skulle råda dig att ta den mindre storleken. På en tröja som den, som är ganska tajt, bör det vara ingen eller negativ rörelsevidd!

Stickat töjer sig ordentligt!
Min sommartopp mäter 112 cm över bysten, och jag har 116 cm i bystvidd, och den är definitivt inte för liten, snarare precis på gränsen till lite stor.

Om du har något stickat som du tycker sitter bra (i ungefär samma stil) så kan du mäta det plagget för att se hur stort det är. Det funkar nog att mäta trikåplagg också.....

Anonym sa...

Håller med Marika. Sticka den inte för stor utan mät en tröja du trivs med, som sitter som du vill att den här ska sitta, så ser du vart du hamnar. Sen kan man alltid våldsblocka några extra cm om det krisar. :D

doktoranden sa...

Jag har stickat ganska många tröjor genom åren och jag håller definitivt med: ta den mindre storleken. Tröjorna töjer sig ordentligt. Jag har de senaste projekten stickat en storlek mindre än jag normalt har och det har blivit bra.

Supersnygg tröja!

Garnhumlan sa...

Jättesnygg tröja. Kul med ett mönster med lite pyssel och inte bara slätstickning! Håller med föregående, välj den mindre storleken, modellen blir helt klart snyggast om den sitter ganska tight. Lycka till!

Anna sa...

Jisses en så vacker tröja! Vill ha. MÅSTE nog också göra den. Vilken färg ska du ha?
Tyckr också du ska gå på mindre storlek. Rörelsevidd är annat i garn än i tyg.
Tusen tack för hett tips!

Anonym sa...

Åhh, vilen fin modell på tröjan. den kommer att bli fin. Tyvärr har jag inget råd ang. storleksbestyren. Jag har själv problem med det.

Hur går det med din Slow Bee? Min vilar :-) Men jag repar mod...

marianne lundholm sa...

hej, jag har kollat lite på mönstret, får det inte att stämma, räkna du oxå på framstycket efter den breda bården, där scalop lace kommer det ska stickas 17+15+15+17
då finns inte dom räta maskorna med som är i mitten framtill där den blir delad, jag kanske har fel, kul om du hör av dej

Monica Hansen sa...

Ja, det är svårt att tipsa då det är så olika hur man vill ha sina kläder, men den modellen ser ju ganska kroppsnära ut så.. och så täka på att det töjer sig och... prova?

Väldigt snygg modell!

marianne lundholm sa...

hej blev det någon titania tröja, har kollat din blogg men ser den inte, har köpt jak garn från stäkets hantverk o vet inte vad jag ska sticka
hälsar
marianne