söndag, juni 01, 2008

Majsockor i juni

Jag hade redan gett upp att sticka Seduction socks som var majmönstret i sockklubben, men när jag såg Dödergöks svarta så förstod jag vad som var fel med mina rosa (som ju redan hade repats upp). Så jag satte genast igång med ett par i svart Regia silk ur garnsamlingen. Och nu är det rätt. Trodde att mönstret skulle vara enformigt och tråkigt, men mitt liv är lite kaotiskt just nu så det var riktigt skönt med en monoton stickning som bara går runt runt nästan av sig själv.

Såhär långt har jag hunnit. Har redan suttit en stund ute på balkongen och stickat runt runt idag :) Det är perfekt att sticka i svart garn på sommaren när man har solljus!

På bilden syns också min cerisa kitsch-urna med det som jag länge ansåg som den slutgiltiga tantblomman, pelargon. Men nu har jag en... hm.

Jag har gjort som många andra som stickat Seduction sockorna, och ökat mönstret med en rapport till 64 maskor, och stickar på mina harmonistickor i storlek 2,25 mm. Det blir bra, jag verkar ha börjat sticka just sockor lite fastare!

Det rosa garnet då? Jo, jag har påbörjat ett par Esther-sockor som jag skrev att jag skulle. Stickar med 2,5 mm stickor över 60 maskor, men tycker ändå att de ser små och tajta ut. Vet inte ännu om jag ska köra på ändå, byta garn eller justera mönstret. Eller om jag ska sticka dem alls.

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Sockorna blir snygga i vilket som och är lätta att göra. Flera sockor är tajta eftersom de behövs blockas för att dels sitta snyggt men även för mönstrets skull. Jag brukar prova eftersom jag stickar eller så gör du en sockblockare av tallriksunderlägg. Det finns mönster på en sådan någonstans på nätet, kommer dock inte ihåg var men googla på sockblockers.

Kram