måndag, september 15, 2008

Att fästa eller inte fästa...?

Ja, det har många gånger varit frågan för mig. Som jag snabbt svarat på, eller egentligen, om jag ska vara ärlig, som jag inte ens övervägt så mycket, utan bara låtit garnändarna hänga.

Igår stickade jag färdigt den första av mina augustisockor Spring forward. Och vet ni vad! Jag fäste trådarna direkt! Jag kan knappt tro det själv, men det gick ju i ett huj, och det kändes bra efteråt.

Det hela började med ett samtal med en annan Anna, om psykologin kring att fästa trådar (eller att låta bli). Hon berättade att hon fäster trådar vartefter. Och visst, då är risken mindre att ett färdigstickat projekt blir liggande med trådarna lösa sen i slutet.

Jag å min sida brukar ju aldrig fästa trådar vartefter. Men nu tror jag faktiskt att chansen är större att jag, när jag stickat färdigt den andra sockan, direkt fäster trådarna på den också! Bra att träna detta på just sockor, som ju bara har 2 trådar vardera att fästa ;)

Och om nån undrar, garnet jag stickar med är Mokkasukkagarn som jag köpte i somras. Gillar garnet - fast det är flerfärgat!

Men nu är jag nyfiken - hur är ni? Fäster ni trådar direkt och vartefter att stickningen växer, eller är ni såna (som jag ofta är) som kan låta färdigstickade saker ligga bara för att man är för lat för att fästa trådar?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr tillhör jag den sistnämnda som inte fäster efterhand , jag brukar tvinga mig själv att göra helt klart ett arbete innan jag får börja på något nytt . Jag ska dock skärpa mig och följa rådet att fästa alla trådar efterhand.Det går ju fort om det bara är någon enstaka tråd varje gång om ens det.

Garnhumlan sa...

Mycket svår fråga. Mitt svar är både och. Ibland det ena och ibland det andra. Det är skönt att ha fäst trådarna efterhand när något är färdigstickat. Men å andra sidan kan man ge sig katten på att när man varit duktig och fäst trådarna riktigt ordentligt, just då behöver man riva upp eller ändra något.

Anna sa...

Jag fäster alltså efter hand numera och det började jag göra när jag förra sommaren stickade min zig-zag-klänning (http://annascorneroftheworld.blogspot.com/2008/07/fo-dress-from-garnstudiodrops-design.html) och insåg att jag skulle ha ca en miljon ändar att fästa i slutet om jag inte gjorde dem efterhand.

Nu ägnar jag de sista tio minuterna av varje stickpass till att fästa trådar. Eller om jag innan jag börjat bestämt mig för ett "fästinterval" så håller jag mig till det. Som jag t.ex. gjort med min Meandering Stripes Scarf. Jag får inte börja en ny tårtbit om jag har fler än 6 trådar att fästa...

Boel sa...

Jag är som du (varit) och sparar fästandet av trådar till slutet och visst är det rätt vanlig att färdiga projekt blir liggande ett tag bara för att jag inte förmår mig att fästa. Numera fäster jag i alla fall trådarna när första sockan, vanten osv är färdig.

Boel

Susanne sa...

Inkonsekvent som tusan är jag. Ibland är jag "jätteduktig" och fäster vartefter men sen är det precis som det är omöjligt att ta tag i det om trådarna blir för många. Blir sen hela härligheten liggande... då kan det ta tid! :-)

Anonym sa...

Brukar försöka fästa trådarna allt eftersom, så det inte ska bli så jobbigt i slutändan. Men det finns inget tristare arbete, än att fästa. Om trådarna kunde fästa sig själv? :)

Anonym sa...

Jag har i alla år haft saker liggande av just den anledningen: det måste sys ihop eller trådar måste fästas. Men på sistone har jag tagit mig i kragen och avslutat saker direkt. Vi får väl se hur länge det håller i sig. :)

Anonym sa...

Jag sparar fästandet till sist. Då kan jag ta mig en stunds kontemplering över "stickningen som var" :-)

Åh, vad fin din Rose Red blev. Den leer verkligen upp till namnet :-)

Emmas dagar sa...

Vad kul! Då får vi se sjalar här snart;-)
Jag TROR att min CF blir klar idag, misstänker att man behöver ha ganska mycket garn, till avmaskningen.

På tal om att fästa så gör jag det efteråt. Det KAN ta LIIITE emot att göra tråkgörat men jag gör det för sen är det ju klart!
Det som är tråkigast är att sy i knappar!

Väldigt snyggt sockgarn och sockor!

LenaL sa...

Tyvärr blir nog de flesta trådar hängande tills allt är färdigstickat. Men varje gång lovar jag mej själv att nästa gång, minsann, då ska jag bli ordentlig och göra det efterhand! Kanske rent av lyckas nån gång?

Kram

Anonym sa...

Om jag kan så stickar jag in trådändarna med stickningen eller i kanten under arbetets gång..

Anonym sa...

Jag är så förtjust över att ha avslutat ett projekt att jag måste fästa och se hur allt blev!