lördag, september 13, 2008

Uppvisning av röda rosen

Nu har jag blockat min underbara Rose Red-basker så man ser mönstret lite bättre. Blockade på en mattallrik! Faktiskt riktigt smart - tipset fanns i mönstret (tveksamt om jag kommit på det själv...).


Hursomhelst, jag älskar den här baskern! Jag hittade garn i mitt garnlager som var lagom tjockt och hade den perfekta röda färgen, intensiv men kallt röd. Det är Schachenmayr nomottas Merino (Ravelrylänk) som jag köpt i nån reakorg i Finland för nåt år sen.

Jag stickade med rundsticka 3,75 mm, men fram och tillbaka och sydde ihop, eftersom jag inte tycker om att sticka mössor runt. Och nej, fråga mig inte varför, det bara är så.

Min dotter tycker också att baskern är riktigt fin, fast lite för stor (för henne). Så jag har redan satt upp en ny, fast lite mindre variant som jag hoppas passar henne.

Och det här var en sån lustfylld och härlig stickning så att jag faktiskt drömmer om att sticka ytterligare en till mig själv också, i nåt helt annat garn. Men nu, tillbaka till den lilla rosenstickningen (i samma röda färg), för en fyraårings tålamod är inte jättelångt. Men det var ju inte mitt heller, när jag först såg mönstret!

8 kommentarer:

Agata sa...

Oj, så vacker! Och tack för blockningstipset! Det ska jag minnas till nästa gång jag stickar en basker!

miastick sa...

Härlig mössa och härliga bilder på dig med matchande läppstift!
Ang. silk garden sock så köpte jag mitt från USA, yarnandfiber.com.

Anonym sa...

Den är verkligen fin ,härligt med färg i vintermörkret.

Mia sa...

Vilken snygg basker! Färgen är otrolig, kommer säkert att pigga upp i höstrusket.
H: Mia

Stick-smurf sa...

Va fin den blev! Superhärlig färg.

doktoranden sa...

Baskern är helt underbar! Färgen och mönstret passar perfekt ihop och gör sig verkligen bra på dig! :)

Jag måste nog oxå sticka mig en Red Rose (fast i en annan färg).

Kristina sa...

Vackert mönster och underbar färg! Roligt när det blir så bra!

Anonym sa...

Underbar basker, Anna!