söndag, november 16, 2008

Baskermysteriet är löst

Eller, med andra ord, min mysteriebasker Meret är färdigstickad. Roligt med ett så snabbstickat mysterieprojekt - för min del innebär det att det faktiskt blir avslutat innan jag får klaustrofobi av ledtrådar, andras tempo och att hålla reda på datum...

Garnet, Araucanias Nature wool är underbart som vanligt. Använde rundsticka (magic loop - och nej, jag vande mig aldrig) 4 mm. Ledtråd nr 2 upprepade jag i 3 hela rapporter och då blev den inte såvärst "slouchy" utan helt perfekt baskerstor till mig. Färgen är i verkligheten ungefär mittemellan de här två bildernas nyans.

Nu var det här den 5:e baskern jag gjort i höst, visserligen bara den 3:e till mig själv, men snart kanske det börjar vara nog? Fast väldigt snart får jag en bok med trevliga mössmönster... och en med spetssjalar. Fast mer om det när böckerna är här.

Tilläggsinfo på begäran:
Jag hade en härva (100 g) av garnet, och baskern väger 58 gram.

11 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Oh vad fin!
Jag har tänkt länge att jag vill sticka en basker, borde verkligen göra slag i saken snart men jag har så många andra projekt poå gång nu... hm, svårt det där.
Jag älskar i alla fall dina baskrar och jag tycker aldrig att man kan få för många:-)

med nål och tråd sa...

Jättefin!

Anonym sa...

Åh, så snygg den blev. Ja, vad skönt med en "kort" mysteriestickning. Hur mycket garn gick det åt?

Emmas dagar sa...

Jättesnygg! Jag är sugen på den baskern och undrar, som Ulricha, hur mycket garn som gick åt!?

Kristina H sa...

Jättefin! Passar dig verkligen!

Anonym sa...

Så fin den blev!

doktoranden sa...

Den blev verkligen fin! Måste nog göra en jag oxå, så här i efterhand. Intelika roligt som att följa mysteriestickningen, men ändå. :)

Anonym sa...

Jättefin basker! Ska ta och sticka mig en jag också nångång om jag hittar något passande mönster.

LenaL sa...

Himla snygg blev den, verkar sitta perfekt dessutom.

Ha det så jättegott!

Anonym sa...

Åååå så fin!!

Jag som skrämmer små barn, hundar och gamla tanter om jag iklär mig någon som helst huvudbonad funderar allvarligt på att sticka mig en sådan däringa basker. Kanske kan jag ha den när jag går med hunden (min egen, han är härdad så han skräms nog inte av en mössbärande matte) i djupa skogen. :)

Superfin!

Kristina sa...

Klädsam! jag förstår att du faller för baskrar, för det är snyggt, varmt och gosigt.