fredag, december 28, 2007

Virkutmaning och mjuk klapp

Först bara bläddrade jag och tittade och tittade. Bläddrade lite till och började fundera på egna färgkombinationer och garnval. Slutligen började jag virka, för första gången med två färger samtidigt. Det är såklart boken Virka muddar! som är orsaken till allt detta.

Jag började först på ett av de lite mer avancerade mönstrena, men mina händer var väldigt ovana vid att hålla reda på två trådar samtidigt, så jag repade upp (och glömde fota försöket). Efter lite självrannsakan så bestämde jag mig istället för ett av de lättare mönstrena i boken, torgmuddar, men jag gör dem i ett helt annat garn och inte lika långa eftersom jag vill göra en vanlig mudd utan tumhål.

Jag vet inte om det beror på mig eller att jag har olämplig storlek på virknålen eller nåt helt annat, men det rosa garnet liksom lyser igenom på varven som jag virkar med det lila garnet, det är alltså den rosa tråden som ska virkas in längs varvet som inte blir gömt under de lila maskorna som man ju önskar... Störde mig jättemycket på det i början. Bestämmer mig emellanåt att jag ska tycka att det "ska vara så", men det där lilla missnöjet ploppar upp igen hela tiden. Har nån nåt tips på hur jag kommer runt det här problemet?

På tal om problem, så har nu mitt tidigare omgnällda bildproblem löst sig - en snäll och duktig vän (som dessutom både virkar OCH stickar nu!) har hjälpt mig med bildhanteringen. Tack Katja :)

Slutligen måste jag bara visa de underbara härvorna i Malabrigo lace som jag vetat har funnits i huset, men som jag inte fick förrän på julaftonen. Det är samma färg som det tjockare malabrigogarnet som jag visade tidigare, samma gudomligt vackra färg Purple mystery. Det tunna ska bli en spetssjal av nåt slag, och av det tjocka är jag riktigt sugen på att göra en Maria-inspirerad basker. Bästa formen på huvudvärmare tycker jag, och är det dessutom i vackraste garnet i världen så borde ju till och med jag bli väldigt snygg!

2 kommentarer:

Boel sa...

Jag har också precis fått den virkboken och tycker den är underbar. Det finns så mycket som jag vill prova. Men jag har samma problem som du att den färg jag inte virkar med för tillfället som bara ska löpa med lyser igenom och jag känne rprecis som du att det pyr ett litet missnöje med det. Men jag har ingen aning om det går att göra något åt.
Gott Nytt år!

Kristina H sa...

Är också besatt av boken, såå kul! Har t o m provat ett eget mönster inspirerat av boken, men ska virka fler ur den. Muminkulan är underbar, finns de att få i Sverige eller har du importerat den?