söndag, oktober 26, 2008

Tre nyanser av lila

Äntligen. ÄNTLIGEN! Jag är färdig med min Candle flame sjal! Garnet, Malabrigo lace, fick jag i julklapp förra året, och började sin resa mot en sjal i mars, för att sedan stickas på stickcafékvällar både här och där, på balkongstunder och på semestern.
Ärligt talat tyckte jag att den här stickningen var lite långtråkig, och eftersom stickningen hängt med så länge är den redan helt tovad och tufsig nertill av att ha legat i famnen på mig. Så för nån vecka sen blev jag så trött på att se den ligga i stickkorgen så att jag i ren irritation stickade den färdig! Kanten har jag avmaskat på Laminariavis med dubbelt garn. Stickade sjalen av 100 gram garn och på stickor 3,5 mm. Nu älskar jag den, och ska behålla den oblockad och charmigt bubblig!

Tredje rosenbaskern klar
Jag har verkligen njutit av att sticka Rose Red-baskrar åt både mig och dottern. Nu blev det ytterligare en till min mamma.
Den här är stickad i Rowans Felted Tweed. Stickad, precis som de tidigare, på 3,75 mm och exakt ett nystan gick åt.

Den här blev lite pösigare än den till mig, men både jag och mamma är nöjda. Och garnet är så härligt att jag nästan vill ha en till mig själv i det här garnet också, fast i en annan nyans.

Socktoberfest – halvlek
Ena sockan till maken är klar. De här ju mina socktoberfestsockor, eller Gentleman's Fancy Socks. Ska fota i lite bättre ljus sen. Men den är iallafall jättefin på foten.
Fast nu börjar minsann maken antyda att han kanske kan behöva ännu fler stickade saker, nu när jag kommit igång med att sticka till honom. Hm...

Import från Finland
En efterlängtad bok, som jag fick av min mamma, som är på besök hos oss från Finland. Boken heter Sata kansanomaista kuviokudinmallia och är en faksimilupplaga med diagram av gamla traditionella vantmönster. Inga färbilder eller nåt sånt (vilket jag hade trott skulle ingå) men det jag i första hand ville åt är ju ändå diagrammen!
För en tid sedan beställde jag sockblockare, eller Succaplokit, från Liinan villat. De är så fantastiskt fina, och det följde med ett roligt stickmått också. Och allt görs av material som är restprodukter från industrin!

7 kommentarer:

Susanne sa...

Mååånga bilder blev det ju nu! Kul att se. Baskern är verkligen fin!

Emmas dagar sa...

Jättehärlig Candle flame!

Sockblockarna var ju jättefräna!
Jag har kommit på en grej... man skulle kunna finska.

Stick-smurf sa...

Va fin baskern blev! Nu börjar det ju verkligen bli mösstider.

Ses!

PetraO sa...

Oj vad mycket härliga saker! Baskern är grym och visst är det garnet helt underbart att sticka i!

Dödergök sa...

Vilken fin basker! Garnet och mönstret passade så bra ihop.

Kristina sa...

Här har hänt mycket! Bara fina grejor! Kul!

Icka sa...

En härligt energisk blogg...Blev verkligen barnsligt förtjust i sockblockaren....men det var ju det där med finskan...får prata med min bästis HON kan finska. :)